Els Trastorns de l’Espectre Autista (TEA) són condicions complexes que afecten la comunicació, la interacció social i el comportament.

Cada vegada més, a les escoles, s’observa un augment d’alumnes amb aquesta condició. Per aquest motiu, es considera necessari seguir oferint formació a tot el personal de l’escola.

Aquesta vegada, de la mà d’Aprenem Autisme, s’ha assistit a un programa de formació especialitzada en alumnes amb TEA, dirigit a l’equip de menjador, als mestres del SIEI i al SAAP de l’escola, amb l’objectiu de crear una xarxa on poder treballar de manera conjunta i coordinada per atendre els nostres infants amb la millor qualitat educativa.

La trobada es va iniciar amb un coneixement teòric sobre el TEA, on es va agafar consciència de les seves sensacions i dificultats per enfrontar-se a certes situacions quotidianes del dia a dia, i on van presentar una gran diversitat d’adaptacions educatives per poder minimitzar les dificultats.

A la segona part de la formació, es van plantejar un ventall de possibles estratègies d’intervenció per als infants en moments de dificultat, gestió del comportament i suport emocional i social; amb l’objectiu d’oferir a la totalitat dels alumnes un entorn segur i confortable.

Aprenem Autisme va proposar diverses estratègies per ajudar infants amb TEA, com establir rutines visuals que redueixin l’ansietat, crear entorns tranquils per evitar sobrecàrregues sensorials i utilitzar tècniques de regulació emocional com la respiració. A més, es va fer èmfasi en fomentar l’ús del reforç positiu i la personalització de les intervencions, tenint en compte els interessos i necessitats de cada infant.
L’objectiu d’aquestes estratègies és no només facilitar el dia a dia dels infants, amb TEA o sense, sinó també proporcionar-los un entorn més segur i confortable que els ajudi a desenvolupar-se de manera més efectiva. La combinació de diferents enfocaments d’intervenció, adaptats a les necessitats individuals, pot marcar una gran diferència en la seva qualitat de vida. A més, treballar establint xarxes de suport, que incloguin la família, educadors i altres professionals, és essencial per crear un entorn de suport i empatia, on els infants se sentiran més segurs i es podran abarcar millor les seves necessitats.

La trobada va finalitzar amb un torn de precs i preguntes d’allò més enriquidor, on es va prendre encara més consciència i comprensió sobre el trastorn de l’espectre autista (TEA).
Aquest programa de formació no només va ser un èxit a nivell educatiu, sinó que contribueix a crear un entorn més inclusiu per a tots els alumnes. Amb la vista posada en el futur, a Salesians Badalona es continuarà treballant per desenvolupar més iniciatives que afavoreixin la inclusió i el benestar del conjunt dels alumnes, contribuint així a una societat més justa i comprensiva.