Canal de l’informant i ambient segur

Canal de denĆŗncies de la InspectorĆ­a Salesiana MarĆ­a Auxiliadora

Salesians Maria Auxiliadora es regeix per un Codi ƈtic i compta amb un Codi de Conducta de bon tracte el principal objectiu del qual Ć©s potenciar l’ĆØtica corporativa per part de totes les persones que es relacionen amb l’entitat en l’exercici de la seva activitat.

Per això, els qui formin part de l’entitat han de contribuir a l’assoliment de la seva missió a travĆ©s d’un comportament que reflecteixi de manera consistent els seus principis i valors.

En conseqüència, Salesians Maria Auxiliadora valora molt positivament que les persones que es relacionen amb l’entitat sigui com sigui la seva relació (bĆ© sigui laboral, becaris, treballadors en perĆ­ode de formació que percebin o no remuneració, aquells fins i tot que no tenen una relació laboral establerta que han obtingut informació sobre infraccions durant el perĆ­ode de selecció o precontractual, voluntaris, participants en projectes o activitats, proveĆÆdors o colĀ·laboradors), denunciĆÆn aquells comportaments que infringeixin el Codi de Conducta que resultin irregulars, ilĀ·lĆ­cits o delictius.

En aquest sentit, posem a la disposició de totes les persones un canal de denĆŗncies a fi de quĆØ reportin els incompliments del Codi de Conducta o aquelles irregularitats, ilĀ·lĆ­cits o comportaments delictius que detectin en el si de l’entitat.

Es tracta d’un canal que tramitarĆ  el contingut de les denĆŗncies cap a l’òrgan d’administració i govern que correspongui segons el contingut o segons la tipologia de la infracció.

A aquest canal intern s’incorporaran les mesures de garanties a l’informant recollides en la Llei 2/2023 de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

Quan he de denunciar?

D’acord amb el Reglament, a travĆ©s d’aquest canal confidencial de denĆŗncies s’haurĆ  d’informar de les conductes irregulars, ilĀ·lĆ­cites o delictives comeses per algun membre de la Inspectoria Salesiana Ā«Maria AuxiliadoraĀ» relacionades, entre altres, amb les següents Ć rees:

 

No se visualiza
Protecció de menors i persones vulnerables

Qualsevol forma de violĆØncia per acció, omissió o tracte negligent que privi a les persones, especialment a menors d’edat o en situació de vulnerabilitat, dels seus drets i benestar, que amenaci o interfereixi el seu ordenat desenvolupament fĆ­sic, psĆ­quic o social, amb independĆØncia de la seva forma i mitjĆ  de comissió, inclosa la realitzada a travĆ©s de les tecnologies de la informació i la comunicació, especialment la violĆØncia digital.

Més información

Confidencialitat de la informació

Qualsevol utilització no autoritzada de la informació no pública de la Inspectoria Salesiana Maria Auxiliadora o dels seus usuaris.

Abusos o assetjament sexual i per raó de sexe en l'àmbit laboral

Conductes d’assetjament en el treball que suposen assetjament sexual i per raó de sexe menyscabant la dignitat de les treballadores i treballadors.

Abusos o assetjament fets entre persones relacionades amb l'entitat.

Qualsevol tipus d’assetjament o abĆŗs que no se circumscriu exclusivament a l’Ć mbit laboral podent afectar persones voluntĆ ries, participants en projectes o activitats, proveĆÆdors o colĀ·laboradors.

Protecció de dades

Utilització inadequada o vulneració dels drets d’informació de carĆ cter personal.

Conflicte d'interessos

Situacions personals o relacions inapropiades amb tercers que puguin condicionar el correcte acompliment dels deures envers la Inspectoria Salesiana Maria Auxiliadora en anteposar els interessos personals als de l’entitat.

Corrupció

Beneficis a un funcionari pĆŗblic per a influir en la seva decisió, per a obtenir avantatges o per a compensar un avantatge obtingut en el passat, inclosos els pagaments de facilitació o d’agilitació; garantir qualsevol benefici a persones que no siguin funcionaris pĆŗblics per a induir o recompensar l’acompliment indegut de la seva funció; la implicació d’un usuari en una decisió de la Inspectoria Salesiana Maria Auxiliadora que comporti un benefici directe o indirecte per a aqueix usuari o per a alguna persona relacionada amb aquest.

Drets dels/les treballadors/es

Conductes que posin en perill la salut i la integritat dels treballadors, o que generin situacions de discriminació.

Recursos informĆ tics

Utilització inadequada dels equips informàtics de la Inspectoria Salesiana Maria Auxiliadora, descàrrega no autoritzada de programes.

Fraus

Enganys i omissions d’informació rellevant a tercers.

Anomalies en l'origen i destinació de finançament

Conductes que facin ineficaces les polĆ­tiques de prevenció de blanqueig de capitals internes, aixĆ­ com l’obtenció, gestió i ocupació fraudulenta d’ajudes o subvencions pĆŗbliques.

Transparència en matèria econòmica

Ocultació de béns, així com registre i anàlisi sistemàtics de transaccions comercials i financeres incomplint la normativa comptable.

Formulari per a les denĆŗncies

Si desitges comunicar una denúncia a la Inspectoria Salesiana «Maria Auxiliadora» pots realitzar-la a través del formulari que posem a la teva disposició

Preguntes freqüents

Aquestes són les preguntes més freqüents que rebem. Per favor, llegeix-les abans de contactar amb la nostra entitat.

No se visualiza
Què és un canal de denúncies?

Ɖs un mecanisme a la disposició de tota persona fĆ­sica o jurĆ­dica que tingui algun tipus de relació amb l’entitat i a travĆ©s del qual es pot comunicar una infracció normativa, irregularitat, ilĀ·lĆ­cit o delicte. Ɖs un sistema que permet als informants la protecció de la seva identitat, la confidencialitat de les informacions i l’anonimat si Ć©s el cas.

Com es poden formular les denĆŗncies?

El sistema intern permet que pugui fer-se per escrit, verbalment o tots dos, de manera segura, de manera que pugui triar el seu anonimat si aixĆ­ opta fer-ho, es garanteix la confidencialitat de la identitat de l’informant i la identitat de qualsevol tercer esmentat en la comunicació.

L’informant pot, si aixĆ­ ho considera oportĆŗ, indicar un domicili o un correu electrònic on rebre les notificacions que es vagin generant per al seu seguiment.

Quines garanties i beneficis ofereix l'Ćŗs d'aquest canal?

En primer lloc, es fomenta la transparència i la rendició de comptes de la institució, la qual cosa ajuda a prevenir la corrupció i altres activitats il·legals.

En segon lloc, es protegeix els informants de possibles represĆ lies, la qual cosa pot fomentar una cultura de denĆŗncia i ajudar a destapar activitats ilĀ·legals.

En tercer lloc, la llei pot ajudar a millorar la confianƧa del pĆŗblic en les organitzacions, ja que demostra que les organitzacions estan compromeses amb l’ĆØtica i la integritat.

Qui presenti una comunicació tĆ© dret al fet que la seva identitat no sigui revelada. Però, si Ć©s el cas, podrĆ  ser comunicada a l’autoritat judicial, al Ministeri Fiscal o a l’autoritat administrativa competent en el marc d’una investigació penal, disciplinĆ ria o sancionadora.

Es pot denunciar un fet sense tindre’n proves?

Encara que Ć©s possible presentar una denĆŗncia sense proves concretes, Ć©s important saber que la falta d’evidĆØncia i suports documentals pot afectar la credibilitat de la denĆŗncia i reduir les possibilitats de continuĆÆtat i resolució del procediment. Igualment Ć©s important que es basen en fets reals i no en meres sospites o conjectures.

Es recorda que presentar una denúncia falsa o infundada pot constituir un delicte de calúmnies i les seves corresponents conseqüències legal

S'informarĆ  el denunciat que existeix una denĆŗncia en contra seva?

SĆ­. El denunciat ha de tenir coneixement que s’ha formulat una denĆŗncia en contra seva i, per tant, tindrĆ  dret a l’accĆ©s a tots els documents integrants en el procediment administratiu incoat contra ell, però tindrĆ  restringit l’accĆ©s als documents o la informació continguda en aquests que contingui dades protegides de tercers, com Ć©s el cas de la identitat del denunciant.

Quin és el procediment una vegada interposada la denúncia?

Una vegada rebuda la denĆŗncia, el sistema genera un codi Ćŗnic que nomĆ©s coneix l’informant. Posteriorment, i a exclusió de les dades personals del denunciant, l’òrgan d’administració o de govern de l’entitat, desprĆ©s d’una primera valoració, designarĆ  el responsable o equip de responsables per a atendre el cas, segons el contingut de quĆØ tracte. El sistema generarĆ  a l’informa’t un justificant de recepció de la comunicació en el termini de 7 dies naturals següents a la seva recepció, llevat que pugui posar-se en perill la confidencialitat de la comunicació. El termini per a donar respostes a les actuacions d’investigació no podrĆ  ser superior a 3 mesos, a excepció dels casos de mĆ xima complexitat, i en aquest cas, podrĆ  estendre’s altres 3 mesos addicionals. La investigació respecte dels fets denunciats podrĆ  concloure amb una resolució eximent, si no ha quedat acreditat l’incompliment legal o del codi de conducta de l’entitat, o -en cas contrari- condemnatòria. L’expedient deixarĆ  constĆ ncia de les raons d’una i una altra decisió.

Quin tractament tenen les dades personals en el marc del Canal de DenĆŗncies?

Totes les dades de carĆ cter personal facilitats a fi de la denĆŗncia seran tractats de conformitat tant al Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones fĆ­siques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades, com a la Llei orgĆ nica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, per a fins legĆ­tims i especĆ­fics en relació a la investigació que pugui sorgir a conseqüència de la denĆŗncia, no s’utilitzaran per a fins incompatibles i seran adequats i no excessius en relació amb les citades finalitats.

Atesa la protecció de l’informant regulat en la norma 3/2023 de 20 de febrer, l’accĆ©s queda limitat a:

  • el responsable del sistema o qui el gestiona directament,
  • el responsable de recursos humans o òrgan competentment designat en el cas que procedeixi adoptar mesures disciplinĆ ries contra un treballador
  • el responsable dels serveis jurĆ­dics de l’entitat quan sigui procedent l’adopció de mesures legals en relació amb els fets informats.
  • els encarregats de tractament que eventualment es designen.
  • El delegat de protecció de dades.

PROMOCIƓ DE VALORS ƈTICS I LA PROTECCIƓ DE MENORS I PERSONES VULNERABLES

Ā PerquĆØ aquests casos, en totes les seues formes, no ocorrin mĆ©s, hi cal una contĆ­nua i profunda conversió dels cors, acompanyada d’accions concretes i eficaces que involucren a tots a l’EsglĆ©sia, de manera que la santedat personal i el compromĆ­s moral contribueixin a promoure la plena credibilitat de l’anunci evangĆØlic i l’eficĆ cia de la missió de l’EsglĆ©sia. Per tant, Ć©s bo que s’adopten a nivell universal procediments dirigits a prevenir i combatre aquests crims que traeixen la confianƧa dels fidels.

 

Motu Proprio ā€œVox estis lux mundiā€, 9 maig 2019.

Crear ambients segurs per a la protecció del menor

En els Ćŗltims anys, la nostra Inspectoria ha fet un important treball en el camp de la protecció de menors, conscients que Ć©s una urgĆØncia que naix del nostre Sistema Preventiu. Per això, treballem perquĆØ tots els nostres centres siguin ambients segurs especialment per als menors i adults vulnerables. Donem resposta aixĆ­, al nostre propi sistema educatiu, i al que les lleis van demanant per a totes les entitats que es dediquin al treball amb menors. Per a això, s’ha realitzat:

En la Inspectoria existeix la Comissió inspectorial de protecció de menors i, en cadascuna de les nostres obres, existeix la comissió local i un coordinador de protecció.

Hem elaborat un Codi de Conducta i un protocol d’aplicació quan es produeix una denĆŗncia d’aquest. Tots els educadors, animadors, salesians, personal que treballa amb nosaltres coneix aqueix Codi i ha signat el seu compliment.

En cada ambient pastoral, s’han fixat protocols per a acompanyar els menors en situacions que poden ocórrer en el seu entorn familiar o en altres Ć mbits de la seva vida i que arriben a coneixement dels interessats.

S’hi estan aplicant protocols d’actuació davant situacions d’assetjament escolar o bullying, impartint formació a educadors, a les famĆ­lies i als mateixos nois, noies, adolescents i joves.

S’han organitzat jornades de formació en aquest camp, especialment destinades als directors, per a preparar-se en la prevenció, acompanyament, actuació en aquest Ć mbit.

Hem engegat processos de justĆ­cia restaurativa amb professionals externs que treballen amb nosaltres a nivell terapĆØutic, espiritual i restauratiu, per a atendre possibles vĆ­ctimes d’abusos per part de membres de la nostra institució.

Pot posar-se en contacte amb nosaltres, a travƩs del correu: ambienteseguro@salesianos.edu

 

Codi de conducta per a la protecció de menors i adults vulnerables

Els ā€œSalesians de Don Boscoā€ realitzen la seva missió educatiu-pastoral en favor dels joves des d’un conjunt d’obres educatives animades per comunitats salesianes amb una diversitat d’ambients i serveis (escoles, centres juvenils, parròquies, plataformes socials, esports, activitats culturals i recreatives, etc.).

 

La nostra missió estĆ  destinada, majoritĆ riament, a menors d’edat i tambĆ© a adults vulnerables. Considerem menors d’edat a les persones menors de 18 anys; i adults vulnerables, a les persones d’almenys 18 anys d’edat que, per raons de discapacitat, malaltia o pel context en el qual es troben, són o poden ser incapaces de protegir-se a si mateixes de potencials danys o situacions d’explotació.

 

L’estil educatiu salesiĆ  es fonamenta en el Sistema Preventiu de Don Bosco. Aquest sistema estĆ  basat en l’amor com a forƧa alliberadora, la raó des de la racionalitat en les propostes educatives i la religió sustentada en la fe en DĆ©u com a font de sentit. Tot el personal de les cases de la Inspectoria estĆ  cridat a desenvolupar aquest sistema per a la promoció integral de la infĆ ncia i el jovent que se’ls confia.

 

Des d’aquest esperit preventiu, s’ofereix el present Codi de Conducta per a la protecció davant prĆ ctiques abusives, amb la intenció que, en les presĆØncies educatiu-pastorals de les Inspectories Salesianes, tots els agents educatius i tota persona en contacte amb menors i adults vulnerables es comprometen a garantir-los un espai segur, un tracte digne i un ambient positiu de creixement personal integral.

Protocol d’actuació per a la protecció de menors i adults vulnerables a les cases salesianes de la inspectoria

En la Inspectoria Salesiana ā€œMaria Auxiliadoraā€, a mĆ©s del Codi de Conducta per a la Protecció de Menors i Adults Vulnerables, existeix el present protocol d’actuació. El mateix tĆ© com a objectiu d’indicar de quina manera i amb quins instruments ha de ser conegut, respectat i compliment aquest Codi per tot el personal de la Inspectoria en cadascuna de les Cases/Obres Salesianes en les quals aquesta desenvolupa la seva missió educatiu-pastoral i com cal procedir quan es produeix una actuació contrĆ ria a aquest.

Documents de referĆØncia

FINALITAT I PROCEDIMENT DEL CANAL DE DENÚNCIA

Des d’una mirada Ć mplia i oberta a la realitat de la vida quotidiana d’una Casa Salesiana, entenem per Canal de DenĆŗncia el conjunt de mitjans utilitzats per a la comunicació directa de qualsevol incident o situació que vagi en contra de la promoció dels valors ĆØtics i la protecció dels menors i adults vulnerables, segons el que s’estableix en el Codi de Conducta de la Inspectoria Salesiana ā€œMarĆ­a Auxiliadoraā€ o en qualsevol dels documents que, a tal fi, estan reconeguts en cadascuna de les entitats que formen part de la missió educativa salesiana i que tenen la seua seu en aquesta Casa.

 

En concret, i tal com es recull en el punt 3.5. del Codi de Conducta, el Canal de DenĆŗncia serveix per a comunicar les conductes que puguin implicar la comissió d’alguna irregularitat o d’algun acte contrari a la legalitat o a les normes d’actuació d’aquest codi, o per a consultar dubtes que poguessin sorgir sobre la seva interpretació.

Processos de justĆ­cia restaurativa

 

 

La Inspectoria Salesiana ā€œMaria Auxiliadoraā€ ofereix atenció a les seues vĆ­ctimes d’abusos oferint-los processos de sanació personal per mitjĆ  d’un grup de professionals en JustĆ­cia Restaurativa. Aquests professionals són externs i independents a la Inspectoria Salesiana.

Som conscients que la veu de les víctimes en la majoria de les vegades no ha estat escoltada ni atesa adequadament, i que la ferida causada roman oberta. Aquests processos, complementaris del recorregut de la justícia penal o canònica que tinguin els fets, són útils per a satisfer necessitats en les persones danyades per aquestes greus conductes.

Les trobades restauratives són processos de comunicació ĆØtica. Busquen potenciar el valor de la pau. Descansen sobre la responsabilitat, l’autonomia, l’honestedat i l’alteritat. Tenen com a instrument la paraula i l’escolta; en definitiva, el diĆ leg. Les trobades són dirigides per una persona imparcial: un facilitador o mediador, i requereixen la signatura del consentiment de totes les parts participants en el procĆ©s.

Els professionals amb els quals treballem han detectat, en els casos que atenen, que la majoria de les vĆ­ctimes necessiten restablir la seua salut psĆ­quica o emocional desnuant el vincle que els uneix amb l’agressor i que es va construir amb l’agressió mateixa. Els hi cal ser reconeguts en el mal patit, creure en la seva versió, tant per part de l’agressor com de la institució a la qual pertany o pertanyia. Els hi cal narrar les conseqüències que aquell comportament ha tingut en la seua vida, i rebre garanties que no es tornaran a repetir fets similars amb altres persones.

Els processos de justícia restaurativa solen durar entre 14 i 20 mesos. Es desenvolupen mitjançant nombroses trobades: amb la víctima, i en paral·lel amb el victimari; amb les persones que van poder ser testimonis dels fets per a resignificar la relació danyada amb persones i llocs, amb la pròpia Institució. I si el camí per totes dues parts ho permet, entre víctima i victimari.

Comissió inspectorial

Des de la Inspectoria Salesiana Maria Auxiliadora es posa en marxa la Comissió de Protecció de menors i ambients per a reafirmar el compromĆ­s amb la protecció cap a les persones menors i vulnerables, aixĆ­ com l’especial atenció a les vĆ­ctimes d’abusos i els seus familiars.

L’Ć mbit de treball de la comissió Ć©s la promoció dels valors ĆØtics, amb especial ĆØmfasi en la protecció dels menors a travĆ©s de la promoció dels Drets de la infĆ ncia i de la prevenció dels abusos de tota mena i la lluita contra aquests.

  • P. JosĆ© Luis Navarro SantotomĆ”s. SDB (Vicari Inspectorial-Coordinador)
  • P. Alberto PayĆ” Rico. SDB (Secretari Inspectorial i Llic. en Dret Canònic)
  • Sra. Ester MuƱoz MuƱoz. (Fund. Don Bosco Salesianos Social. Psicòloga i Advocada)
  • Sra. Maria ƀngels Pavó. (ColĀ·legi Sant VicenƧ dels Horts. Orientadora)
  • P. Juan Carlos MacĆ­as. SDB (Psicòleg)
  • Sr. Carlos MartĆ­n. (Delegat de Comunicació)
  • Sr. JesĆŗs MuƱoz de Priego. (Advocat)

Misió

  • Elaborar i mantenir al dia el Codi de conducta i el Protocol d’actuació per a Ćŗs dels educadors i tot el personal que treballa en l’Ć mbit salesiĆ .
  • Elaborar i perfeccionar constantment el ā€œProtocol d’acció per a casos d’infracciódels principis ĆØtics i d’abusos de menorsā€.
  • Tractar els casos que es presenten a la comissió, acollint les denuncia, escoltant els implicats, investigant els fets i, finalment, emetent un dictamen amb propostes d’acció (educatives, jurĆ­diques, comunicatives…) al servei del P. Inspector. Fins al moment s’ha optat amb convicció per l’atenció a les vĆ­ctimes amb un enfocament restauratiu, deixant-nos assessorar per professionals externs, amb aquestes tasques principals:
    • Acollir cada cas a travĆ©s del coordinador inspectorial de protecció del menor i de la comissió de protecció de menors.
    • Investigació a partir dels casos rebuts.
    • Contacte amb les vĆ­ctimes. Proposta de trobada personal. Escolta, acolliment i petició de perdó.
    • Contacte amb els salesians que han sigut acusats d’abĆŗs sexual. Trobada personal. Comunicació d’obertura d’investigació. Proposta de suport psicològic.
  • Proposta de reparació mitjanƧant processos de justĆ­cia restaurativa, tant a vĆ­ctimes com a victimaris.
  • Atenció a les diferents necessitats vinculades amb el mal patit i a les peticions que referent a això les vĆ­ctimes hagin pogut formular en el marc d’un procĆ©s acompanyat.
  • Exercir el cĆ rrec de portaveu de la Inspectoria Salesiana davant els mitjans de comunicació i la societat en general.
  • Acompanyar, per si mateix o per altres professionals, a les persones vĆ­ctimes d’abusos en tot el que necessitin per a recuperar-se.
  • Proposar mesures preventives i elements de formació per a tot el personal de la Inspectoria Salesiana en els Ć mbits de competĆØncia de la comissió.

descĆ rregaĀ de documents

Oferim a continuació tots els codis i protocols que tenen relació amb aquest canal de denúncies

ļ‰Ž
Codi ƈtic
ļ’¾
Codi de Conducta de Bon Tracte
ļ’­
Reglament del Canal de denĆŗncies
ļ“„
Protocol de Bon Tracte

Protocol enfront de l'assetjament sexual laboral